jobbiga prickar, del 2

Det här med Hannes prickar har ju varit ett äventyr.
De försvann ju inte med medicinen han fick, tvärtom, det blev bara värre.
Och i söndags kväll svullnade hans händer och fötter upp.

Så i måndags var vi hos doktorn igen. Han fick 4st kortisontabletter på plats och ett recept på en ny medicin.
Skulle inte det hjälpa så fick vi order att komma tillbaka i slutet av veckan. 

Morgonen efter var han fri från både utslag och svullnad!!
Det kändes jätteskönt och han själv var jätteglad. Vilket jag förstår. Att gå med utslag på hela kroppen är ju inge vidare kul.

Vi var på rutinkontroll hos skolsköterskan på tisdagmorgon, och när jag berättade om hans symptom så reagerade hon med att utbrista:

-Nej men va konstigt! Jag har haft fyra elever från lågstadiet som kommit till mig de senaste veckorna pga svullna händer!

Vilket fick mig förstås att börja fundera...
De har ju haft fuktskador på skolan och t o m stängt av en del klassrum... Kan det finnas mögelskador...?

Och imorse när vi gick upp så såg vi att utslagen kommit tillbaka i ansiktet. Inte alls lika mycket som förut, men ändå.
Det kändes som ett bakslag vi inte ville ha.

Jag tänkte avvakta ett par dagar för att se om de ökar eller om de försvinner.
Doktorn lovade oss en remiss till barnkliniken för undersökning om det skulle komma tillbaka. Så det lär det bli om de nu inte försvinner inom de närmsta dagarna.

Hannes är trots allt vid gott mod, men önskade att "prickarna hade hållit sig borta", förstås.
Självklart vore det ju skönt att få reda på vad han reagerar mot, för jag tror att det är något allergiskt.

Han hade fötter som svarta klot för några år sedan, och det enda vi kunde komma på att vi hade ätit, som möjligtvis kunde orsaka det, var mögelost i maten.
Om mögelost och "vanligt" mögel har samma bakterieflora och får personer med samma allergi att reagera, vet jag faktiskt inte. Men jag tror att jag ska luska lite i det...

En prickfri och icke svullen goding. ♥

Postat av: Jenny A

Jobbigt! Hoppas det går att lösa så han blir bra!

Kram Jenny

 2011-04-07     10:52:45     http://ljusaheminredningstankar.blogspot.com/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss