sugen på mat, god mat

Eftersom jag varit sängliggane till och från i ett par veckor, så har inte matlusten varit speciellt hög. Ännu mindre lusten att laga mat. Det har blivit en hel del... tråkmat.
Men i fredags fick jag nästan lite matlagningsabstinens, så igår ställde jag mig och lagade mat! God mat. :-)
Eller vi lagade mat tillsammans, något som jag tycker är både mysigt och roligt. :-)

Som lite tilltugg till start blev det lite enkla parmesanflarn, ljuvligt goda. 
Ett litet glas rödvin till. 


Bland det godaste vi vet är rökt fisk och skaldjur, så förrätten bestod av rökta räkor och basilika-aioli. Mmm....


Till räkorna smakade det gott med lite bubbel, iskall sådan.
Barnen fick en alkoholfri jordgubbsvariant.


Hjortsadel, potatis- och morotsklyftor, smörstekta kantareller, kantarellsås. En och annan grönsak.


Dagen till ära, en favorit. Amarone-vin, så underbart gott.


Klockan 20,30 släckte vi ner, för en timma framåt hade vi Earth Hour här hemma, då endast stearin- och värmeljus var våra ljuskällor.


Efterrätten tog vi i ljusens sken, och det var något som jag länge som varit sugen på att prova.
Hemmagjord chokladmousse, gjord på 70%-ig choklad, smaksatt med lite honung. Toppad med jordgubbar och vinbär. Detta var en hit, supergott!


Behöver jag ens nämna att vi fortfarande var proppmätta när vi vaknade i morse? :-)
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss