mat och dryck i paris

Första dagen, när vi traskade runt stan med våra resväskor, så gick vi in på ett ställe för att äta lite lunch. Jag, som var törstig, beställde in en cola, och Anders tog in ett glas rött vin.
När notan sen kom, visade det sig att min cola kostade 8 euro, medans vinet kostade 3 euro!!
Mat och dryck var ganska dyrt överlag, förutom just vin. 

När vi satt där och åt, så kom det in ett gäng stora, biffiga byggnadsarbetare (eller något åt det hållet iaf, av kläderna att döma), och beställde ett varsitt glas rosevin vid baren. När de sedan druckit ur, så gick de väl antagligen tillbaka till jobbet.
Vi tittade på folk runtomkring oss, och många, som vi antog var tjänstemän på lunch, tog just vin till maten. Vilken skillnad mot här, tar du ett glas vin så anses du onykter och kan gå hem för dagen. 


Denna skapelse lyckades jag beställa in första kvällen: det ska föreställa lamm med potatismos och sås.
Jag tror att kocken på det stället inte hade fått lära sig att maten ska vara lika god för ögat som för magen... För vackert var det definitvt inte!!
Men lammet var gudomligt gott, moset petade jag bara lite i. :-)


Jag skrev ju om att de skulle ha så goda bakelser, och de hade de! I alla caféer som fanns överallt fanns det hur mycket som helst att välja på!
Och ja, det blev en och annan fika. :-)





Både Anders och jag tycker om att smaka på nya saker, gärna sånt som vi knappt vet vad det är.
Och på julmarknaderna var det ju en hel del som vi var nyfikna på:
Här en sorts pannkaka med nutella och banan. Jättesött, men gott!


Vi åt lunch på marknaden vid Champs Elysées en dag, och tänkte att en korv med bröd skulle vara lagom, eftersom vi, hrhmm, fikat på förmiddagen... ;-)
Det var bara det att korven var lika lång som en baguette, och serverades i just en... baguette. Med stekt lök på.
Det var jättegott, men det blev inte riktigt den lätta lunchen vi hade tänkt oss.


Många gick och åt dessa "korvar", så vi var tvugna att testa. Det visade sig vara friterade... ja, jag vet inte vad. Lite som munksmak och konsistens. Med socker på. Ännu en gång, väldans sött.


På en annan marknad bestämde vi oss också för att äta lunch och pekade i deras stora grytor på det vi ville ha.
Anders blev nyfiken på denna svarta korv, och köpte en sådan också. Men det var det absolut vidrigaste jag ätit!!
Ingen av oss är ett dugg kräsen när det gäller mat, men det här var skitäckligt!
Jag vet inte vad det var (tur det kanske....), det var som en grynig, svart massa. Yäk!!


Macroner i alla de färger och smaker fanns överallt.
I närheten av Eiffeltornet hittade vi en butik med enbart macroner, lite kuligt! :-)


Och är man i Paris så måste man ju prova... sniglar!
Vi tog in det som förrätt, sniglar med vitlökssmör. Det var lite spännande, och vi blev lite överraskade för det var hur gott som helst! Mums.


Anders beställde in en saftig oxfile, och den serverades med spaghetti, lite underlig kombination, tyckte jag.


Jag ville ha risotto en dag, men den var slut, så jag bad servitören att rekommendera något annat för mig. Han sa något på franska, jag förstod inte ett ord, men log och sa att det blir bra. :-)
In får jag sen en gratäng med ost uppepå, och därunder fann jag pilgrimsmusslor, räkor och lite fisk. Vilket visade sig vara gott, det med. :-) 


En kväll satte vi oss på en uteservering och mös med ett varsitt glas vin innan vi gick och la oss.
Ganska häftigt att vi satt ute, mitten av december. :-)


Sista kvällen gick vi och funderade länge och väl på om vi skulle lyxa till det med lite skaldjur.
Vi hade sett andra äta stora, fina fat med diverse läckerheter.
Och bestämde oss för att testa. Hallå, vi var ju i Paris, utan barn!

Så vi tog in en rätt för två, och in kommer tre stora fat med humrar, krabbor, sniglar, kräftor, havskräftor, ostron, och en massa annat som jag knappt visste vad det var.

Vi satt och åt i två och en halv timme. Det mesta var jättegott, men ostron blev jag inte jätteförsjust i. De första två smakade ok, men sen började det kännas som att man fick en kallsup av havsvatten.
Förutom ett gäng just ostron, så åt vi upp allt som fanns på faten.
Det var den sbolut dyraste middagen jag någonsin ätit, men som sagt, hur ofta är vi i Paris på tu man hand...? ;-)




Jag hade bestämt mig för att ta en Creme Brulée till efterrätt, och trots att vi egentligen var ganska mätta efter de tre faten med mat, så tog vi in en varsin. De tände eld på den när de kom med den, så den var garanterat nyflamberad. :-)


Ja, vi åt och drack ganska lyxigt under dessa dagar, tur var väl att vi även gick en hel del... :-)
Postat av: Nina

Weeeiiii, kul med uppdatering:)



Fortfarande imponerad av eran dyra middag:)



Och pepparkakshuset var så fint!

 2012-01-03     18:31:11     http://korninakor.blogspot.com
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss